niedziela, 21 maja 2017

Napoje zero - czy powinniśmy je spożywać

Napoje zero są teraz bardzo popularne i duża liczba osób myśli, ze może je pic bezkarnie ponieważ zawierają zero kalorii.
Co zawiera taki wspaniały napój ?
Barwniki, aromaty, bąbelki, kwas fosforowy, aspartam oraz jakieś substancje konserwujące. Jeżeli ktoś chce zdrowo się odżywiać to takie napoje napoje na pewno nie wpisują się w takie hasła.
Badania naukowe nie potwierdzają jednoznacznie faktu, ze spożywanie słodzików wpływa na wzrost łaknienia. Założenie, że spożywanie sukralozy, aspartanu czy innych substancji słodzących nie prowadzi do wzrostu poziomu hormonów, które mają wpływ na regulacje gospodarki energetycznej.

Aspartam jest słodzikiem bezpiecznym, przynajmniej nie ma badań, które wskazywałyby, że jest to substancja rakotwórcza. Trzeba jednak pamiętać, że jak ze wszystkim umiar jest bardzo ważny.

Badania wskazują, że bezpieczne spożycie dla aspartanu wynosi 40 mg na kilogram masy ciała w ciągu dnia.  W litrze przeciętnej coli zero tej substancji jest w granicach 0,25-30g.  W przypadku dorosłej osoby jest to daleka ilość od niebezpiecznej granicy.

Trzeba pamiętać, że spożywanie coli nie wpłynie na nasz organizm jak niezbędna do życia woda. Cola jest napojem bezwartościowym w porównaniu do wody która zawiera magnez, wapń oraz sód. Badania wskazują na to, że u osób spożywających duże ilości coli wpłynęło to negatywne na gęstość mineralną kości.

Napoje zero na pewno nie należą do dobrych wyborów, ale jednak lepiej wybierać te nie słodzone cukrem. Trzeba pamiętać, że takie napoje powinniśmy spożywać tylko okazjonalni.

A wy często korzystacie z napojów zero?


sobota, 22 kwietnia 2017

Woda z cytryną

Dużo ludzi prowadzi niehigieniczny tryb życia, czyli pali papierosy, spożywa alkohol oraz przetworzoną żywność, co prowadzi do gromadzenia się toksyn w organizmie. Toksyny zaburzają prace wielu narządów oraz kumulują się w tkankach co może procentować negatywnie w przyszłości. Podobno istnieją sposoby na usunięcie toksyn z naszego organizmu ale ile jest w tym prawdy. Bardzo popularną metodą jest picie po przebudzeniu szklanki wody z cytryną.

Bardzo modnym tematem jest detoksykacja organizmu, dużo jest opisywanych idealnych metod, które oczyszczą nasz organizm. Większość takich metod nie przynosi żadnych skutków. 

Jak wygląda sytuacja z spożywaniem wody z cytryną. Nie ma żadnych naukowych potwierdzeń w których byłaby opisana metoda za pomocą której oczyścimy nasz organizm z zalegających toksyn. Nasz organizm ciągle narażony jest na działanie szkodliwych substancji, które mogą kumulować się w naszym organizmie, ale najlepszą metoda jest zmiana nawyków, która ograniczy dostarczanie tych toksyn. Picie wody z cytryną jest jedną z metod, która nie przynosi takich skutków. 
Picie wody z cytryną nie oczyszcza naszego organizmu i nieneutralizujące toksyn zgromadzonych w naszym organizmie. Spożywanie wody z cytryną nie pomoże nam oczyszczać szybciej naszego organizmu z toksyn.
Dzięki spożywaniu wody z cytryną dostarczamy witaminę C oraz flawonoidy i to jest pozytyw jaki osiągamy ze spożywania wody.

czwartek, 13 kwietnia 2017

Przemiana materii

Jak wpłynąć na nasz metabolizm, jak go przyśpieszyć?

Metabolizm to jest tempo przemiany materii, czyli spalanych kalorii w czasie spoczynku. Kalorie niezbędne są do wykonywania podstawowych funkcji życiowych. Im wyższe tempo przemiany materii uzyskamy, tym więcej kalorii możemy spalić. 
Metabolizm zależy od:
  • płeć,
  • wiek,
  • wzrost,
  • genetyka.
To nie wszystkie czynniki, które wpływają na tempo naszego metabolizmu, ale te są niezależne od nas.
Im jesteśmy starsi tym nasz metabolizm zwalnia, wpływ na to tempo ma również ilość tkanki mięśniowej, im więcej jej posiadamy tym korzystniej wpłynie to na naszą sylwetkę.

Jak możemy wpłynąć na nasz metabolizm:

  • trening z obciążeniem,
  • zakończenie deficytu kalorycznego,
  • trening interwałowy. 
Im wyższe tempo przemiany materii, tym łatwiej jest utrzymać nam sylwetkę, więc warto zadbać o to żeby jego tempo nie zwalniało.


niedziela, 9 kwietnia 2017

Makarony

Powszechnie uważa się, że najlepszym źródłem węglowodanów jest ryż. Ma on wiele zalet jest bezglutenowy i jest lekkostrawny. A co z makaronem? Często uważa się makaron jako zły wybór, bo jest tuczący, niezdrowy oraz wysokokaloryczny.

Makaron jest na pewno bardziej przetworzony niż kasze czy ryże, ponieważ uzyskuje się go z półproduktu (mąki). Wyroby zyskiwane z mąki są raczej postrzegane jako niezdrowe, ale nie sama mąka jest problemem lecz jej pochodzenie i technologiczny sposób pozyskiwania.
Mąką, która jest bazą makaronów posada dwie wady:
  • uzyskiwana jest z pszenicy, która zawiera gliadynę,
  • podlega procesom rafinacji (powodować może problemy z gospodarką insulinowo-glukozową i lipidową).
Trzeba jednak wiedzieć, że na półkach w sklepie możemy znaleźć mąki lepszej jakości niż te najbardziej znane. Np. z nieoczyszczonej pszenicy durum (większa zawartość witamin, składników mineralnych oraz błonnika, ale trzeba pamiętać o obecności glutenu). 
Warto zainteresować się takimi makaronami jak :
  • gryczany,
  • orkiszowy,
  • żytni.
Dania z makaronem powinny gościć na naszym stole, ale trzeba pamiętać, aby go mądrze wybrać. Makarony z pszenicy to nie jest najlepszy wybór!

poniedziałek, 3 kwietnia 2017

Ryż

Ryż jest jednym z podstawowych źródeł węglowodanów w diecie. Gatunków ryżu na świecie jest, aż 25. Przedstawię kilku najważniejszych i łatwo dostępnych w Polsce.

  • Ryż biały długoziarnisty - najpopularniejszy gatunek ryżu w Polsce. Jet on łatwo dostępny oraz tani, ma neutralny smak. Cechuje go duży poziom przetworzenia oraz gorsza jakość.
  • Ryż brązowy - jest mniej przetworzony, kolor ma delikatnie brązowy. Jego czas gotowania jest dość długi, ma orzechowy posmak. Po ugotowau jest dość twardy.
  • Ryż jaśminowy - zbliżony do ryżu basmati. Jego czas gotowania jest również krótki, posada jaśminowy zapach. Dobrze sprawdza się w daniach na słodko
  • Ryż basmati - lepsza odmiana ryżu białego, wymaga krótkiego czasu gotowania, ale łatwo doprowadzić do jego rozgotowania. Posiada delikatną strukturę nie klei się i jest sypki.
  • Ryż parboiled - jest utrwalona termicznie wersją ryżu białego, co prowadzi do tego, że po ugotowaniu jest sypki i się nie klei. Trudno jest go rozgotować, Jest łatwo dostępny oraz stosunkowo tani. Jest lekko żółty oraz podczas przechowywania może stwardnieć.
  • Ryż czarny - ma charakterystyczny smak, jest koloru czarnego z lekko fioletowym odcieniem. Gotowanie podobne jak w przypadku ryżu brązowego. Jest dość drogi.
  • Ryż dziki - podobny do ryżu czarnego, jest od niego droższy. Po ugotowaniu zawsze zostaje twardy.
  • Ryż czerwony - posiada czerwoną barwę, gotuje się go dość długo. Jest on twardy po ugotowaniu i posiada orzechowy posmak.
Jak widać dostępnych gatunków ryżu jest wiele. Ja najchętniej sięgam po jaśminowy a Wasz jaki jest ulubiony?




środa, 29 marca 2017

Tłuszcze trans

Tłuszcze trans nienasyconych kwasów tłuszczowych są w dzisiejszych czasach jednym z największych zagrożeń spożywczych dla zdrowia. Negatywne skutki jakie mają one na nasz organizm powinno skłonić nas do eliminacji ich z naszej diety albo chociaż ich ograniczenie. Taki zabieg nie jest trudny a może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Główne źródło izomerów trans:
  • dania "fast food",
  • wyroby cukiernicze,
  • margaryny twarde.
Niestety ale nie tylko te produkty mają takie szkodliwe dla nas właściwości. warto przeglądać etykiety i eliminować produkty w których składzie zauważamy:
  • utwardzony tłuszcz roślinny,
  • tłuszcz cukierniczy,
  • uwodorniony olej roślinny.
Eliminując szkodliwe tłuszcze trans trzeba pamiętać również o właściwej obróbce termicznej. Do smażenia złym wyborem są tłuszcze roślinne bogate w tłuszcze wielonienasycone, ponieważ łatwo one ulegają utlenieniu czyli zmieniają konfigurację z "cis" do "trans".
Złym wyborem tłuszczu do smażenia jest:
  • olej kukurydziany,
  • olej słonecznikowy,
  • olej z pestek winogron,
  • olej lniany,
  • olej sojowy,
  • z pestek dyni oraz inne.
Najlepszym wyborem tłuszczu przeznaczonego do smażenia jest masło klarowane, smalec, olej kokosowy.





niedziela, 26 marca 2017

Podstawy zmiany złych nawyków

Wiele osób uważa, że przytyło maksymalnie w dwa wieczory i to był pewnie skutek jakiś tajemniczych artykułów spożywczych. Proces przybierania na wadze to proces. który zajmuje trochę czasu i jest źródłem naszych wyborów najczęściej ciastek lub innych słodyczy. Nadwaga to nie tylko problem nieestetycznego wyglądu, ale również naszego zdrowia.


  • Podejmij konkretne kroki, powiedzenie sobie w stylu "jeszcze nie jest najgorzej" nie przyniesie nam w przyszłości zadowalających nas rezultatów. Takie podejście nie wpłynie pozytywnie na wygląd naszej sylwetki, a może wręcz przeciwnie pogorszyć jej stan, więc takie samooszukiwanie może zakończyć się dla nas źle,
  • Stwórz plan, powinien być on określony bardzo precyzyjnie np. picie większej ilości wody, spożywanie mniejszej ilości słodyczy itp. Takie konkretne działania wprowadzone rozważnie mogą przynieść nam korzyści i zmienić nasze nawyki na zawsze,
  • Bądźmy realistami i nie wierzmy w diety cud, aby redukcja tkanki tłuszczowej odbyła się prawidłowo powinna zajmować trochę czasu. Jeśli zaczniemy stosować jakieś cudowne diety może i schudniemy stosunkowo szybko, ale na pewno nie będzie to długotrwała zmiana, a tego nie chcemy. Takie diety na pewno też nie wpływają pozytywnie na nasze zdrowie. Racjonalne podejście jest bardzo ważne.
Pamiętajmy, że nasza dieta lub aktywność fizyczna powinna być zaplanowana tak, żeby nam odpowiadała. Szukajmy zdrowych przepisów w których się zakochamy oraz aktywności fizycznej, która będzie sprawiać nam radość.