środa, 29 marca 2017

Tłuszcze trans

Tłuszcze trans nienasyconych kwasów tłuszczowych są w dzisiejszych czasach jednym z największych zagrożeń spożywczych dla zdrowia. Negatywne skutki jakie mają one na nasz organizm powinno skłonić nas do eliminacji ich z naszej diety albo chociaż ich ograniczenie. Taki zabieg nie jest trudny a może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Główne źródło izomerów trans:
  • dania "fast food",
  • wyroby cukiernicze,
  • margaryny twarde.
Niestety ale nie tylko te produkty mają takie szkodliwe dla nas właściwości. warto przeglądać etykiety i eliminować produkty w których składzie zauważamy:
  • utwardzony tłuszcz roślinny,
  • tłuszcz cukierniczy,
  • uwodorniony olej roślinny.
Eliminując szkodliwe tłuszcze trans trzeba pamiętać również o właściwej obróbce termicznej. Do smażenia złym wyborem są tłuszcze roślinne bogate w tłuszcze wielonienasycone, ponieważ łatwo one ulegają utlenieniu czyli zmieniają konfigurację z "cis" do "trans".
Złym wyborem tłuszczu do smażenia jest:
  • olej kukurydziany,
  • olej słonecznikowy,
  • olej z pestek winogron,
  • olej lniany,
  • olej sojowy,
  • z pestek dyni oraz inne.
Najlepszym wyborem tłuszczu przeznaczonego do smażenia jest masło klarowane, smalec, olej kokosowy.